blank
بررسی پردازنده‌های intel
2021-03-16

مروری بر پهپادها

پهپاد پرنده ای بدون خلبان و بدون سرنشین است که از راه دور کنترل می‌شود .

این پرنده ها به منظور آموزش ، از سال 1900 برای پرسنل های نظامی در نظر گرفته شد . اما پیش از آن اتریش در سال 1849 از بالن های بدون سرنشین و حامل بمب استفاده کرد تا به ونیز حمله کند ؛ که در این حمله برخی از این بالن ها به اهداف رسیدند اما اکثر آنها به دلیل عدم محاسبه درست جهت وزش باد ، به مواضع خودی بازگشتند و نیرو های خودی بمب باران شدند .

برای اولین بار نیروی هوایی ایالات متحده در سال 1959 ، به دلیل نگرانی در باره ی از دست دادن خلبان ها در خاک دشمن ، پروژه استفاده از هواپیما های بدون سرنشین کرد را آغاز کرد . سال 1964 در درگیری خلیج تونکین میان نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی دریایی ویتنام شمالی ، شروع این پروژه و فرستادن هواپیما های بدون سرنشین بود .

از 2012 نیروی هوایی ایالات متحده حدود یک سوم از هواپیما های نیرو هوایی شان را به کار گرفتند . همچنین سازمان سیا نیز از پهپاد استفاده میکند . سال 2013 طبق آمار حداقل 50 کشور از هواپیما های بدون سرنشین ( پهپاد ) استفاده میکردند ؛ ایران ، اسرائیل ، چین و دیگر کشور ها خودشان ساخت و طراحی پهپاد را انجام می‌دادند .

پهپاد ‌ها را می‌توان بر اساس توانایی و طریقه ساخت‌شان به چند دسته تقسیم کرد .

دسته بندی پهپاد ها بر اساس اندازه و ابعاد :

MVA پهپاد های بسیار کوچک با چند گرم وزن – پهپاد های مینیاتوری با وزن کمتر از 25 کیلو گرم – پهپاد های سنگین

دسته بندی پهپاد ها بر اساس شکل ظاهری :

پهپاد ملخ دار – پهپاد با بال ثابت

دسته بندی پهپاد ها بر اساس توانایی و کاربرد :

پهپاد های تجاری و غیر نظامی – پهپاد های پشتیبانی – پهپاد های نظامی با قابلیت حمله به اهداف مورد نظر – پهپاد های جاسوسی

blank

امروزه به دلیل هزینه نسبتا پایین ، میزان استفاده و کارایی بالای پهپاد های کوچک و دسترسی راحت آن ها ، به مقدار خیلی زیادی مورد توجه نیروهای نظامی قرار دارند . کاربرد اصلی استفاده از پهپاد ها، امکان جمع آوری اطلاعات از منطقه های دور از دسترس و پرخطر و واکنش سریع در تصمیم گیری اتفاقات و حوادث رخ داده شده محدوده مورد نظر در حوزه پدافند غیر عامل میباشد. با استفاده از روش های مدرن، ترکیب درست تصاویر و اطلاعات سنجیده شده و استفاده از سیستمهای پردازشی نوین تصاویر میتوان به اطلاعات نظامی تصویری مختلفی دسترسی پیدا کرد . از جمله این اطلاعات دریافت یک نقشه از مکان مورد نظر و اطلاعات دیگر مورد نیاز به فرماندهان و مسئولان مورد نظر است که بدون  هیچ ریسک و خطر جانی برای کسی انجام میگیرد چرا که پهپاد نه خلبانی دارد و نه ردی از خود به جای میگذارد . با توجه به کارایی بالا و لازم بودن حضور این گونه سیستم ها در کاربرد‌ های عملیاتی و جدید بودن موضوع استفاده از آنها در مقایسه با سیستمهای دیگر، نیاز به امکان سنجی از این گونه سیستم ها در به کار گیری تهیه اطلاعات گوناگون را امری محسوس قلمداد کرده است.

blank

در ادامه با برخی از پهپاد های فوق پیشرفته آشنا خواهیم شد .

پهپاد PREDATOR C, AVENGER :

این پهپاد از جدید ترین و پیشرفته ترین پهپاد های ساخته  شده تا کنون است که کاربرد نظامی دارد . این پهپاد فوق پیشرفته به طور محرمانه ساخته شده و هنوز مشخص نیست مراحل ساخت و استفاده آن کامل شده است یا نه اما گفته شده است که پهپاد پرودیتور سی اونجر قابلیت پرواز در ارتفاعی حدود 10 کیلو متر و با سرعت زیاد تصمیم های هوشمندانه ای میگیرد . لازم به ذکر است مصرف سوخت آن به مقدار قابل توجهی به صرفه بوده و روز ها در آسمان پرواز میکند و احتمالا رقیبی در نبرد هوایی ندارد .

blank

پهپاد X-۴۵ UCAV:

پهپاد X-۴۵ UCAV از خطرناک ترین و مخفی ترین پهپاد های ساخته شده است که در ماموریت های شناسایی پنهانی و گشت زنی به کار میرود . این پهپاد به گونه ای طراحی شده است که حین شناسایی با سرعت بسیار زیادی که دارد هم از دید رادار ها و هم دیگر وسایل شناسایی دشمن در امان میباشد ، همچنین قبل از آن که لو برود یا جلب توجه بکند اطلاعات لازم مورد نظر را جمع آوری کرده و به گیرنده مورد نظر میفرستد سپس محل را بدون هیچ ردی ترک میکند .

این پهپاد تهدید بزرگی نیز برای دشمن است چرا که با سلاح های قدرتمند و به روز استفاده شده در آن و هوش تصمیم گیرنده اش در مواجهه با خطر ، دشمن را شناسایی کرده ، با توجه به میزان احتمال شکست و تشخیص قدرت دشمن ، آماده نبرد یا فرار می شود .

blank

فناوری‌ های ضد پهپاد :

با توجه به فناوری پیشرفته گفته شده و میزان استفاده بالا پهپاد ها همان قدر که مفید و پر کاربرد هستند   میتوان استفاده تروریستی یا جاسوسی نیز از آن ها کرد که برخی افراد این وسایل را به خطری بزرگ تبدیل میکنند .

از این رو برخی محققان و دانشمندان به فکر روشی یا ساختن وسایلی برای جلو گیری و نابود کردن پهپاد های غیر مجاز و جاسوسی هستند .

در نتیجه همان میزان که فناوری پهپاد ها در حال گسترش هستند فناوری های ضد پهپادی نیز به سرعت در حال رشد  هستند . با وجود تلاش های فراوان هنوز هم پهپاد های فوق پیشرفته ای هستند که نمی‌توان آن ها را به طور کامل مهار کرد . به این ترتیب پهپاد ها از بزرگ ترین تهدید های آینده خواهند بود .

نکته حائز اهمیت دیگر این است که میزان هزینه و کاربرد استفاده از وسیله ساخته شده باید ارزش موارد استفاده خود را داشته باشند . یعنی پیگیری پروژه ای که هزاران دلار هزینه دارد و قابل اجراست اما در نهایت میتواند در مقابل پهپاد هایی  با نهایت هزینه چند صد دلاری به کار گرفته شود مقرون به صرفه نیست و کارایی لازم را هم ندارد ، پس انجامش عاقلانه نیست . این همان جنگ الکترونیک است که تنها دانش پیروز آن است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =